Wednesday, January 25, 2006

Sterk politisk tilhørighet "lammer" muligheten til rasjonell og kritisk tenkning?

En interessant undersøkelse viser at både demokrater og republikanere i USA overser fakta når det ikke støtter deres sak, og den forklarer også hvorfor dette skjer.

Når vi behandler informasjon i slike saker, så er det følelsessentre i hjernen som aktiveres, og ikke rasjonell tenkning:

"We did not see any increased activation of the parts of the brain normally engaged during reasoning," said Drew Westen, director of clinical psychology at Emory University. "What we saw instead was a network of emotion circuits lighting up, including circuits hypothesized to be involved in regulating emotion, and circuits known to be involved in resolving conflicts."


Selv om fakta helt klart sier noe negativt om det man er tilhenger av, så klarer man å rasjonalisere dette for seg selv, og når det skjer så aktiveres belønningssentre i hjernen:

"Essentially, it appears as if partisans twirl the cognitive kaleidoscope until they get the conclusions they want, and then they get massively reinforced for it, with the elimination of negative emotional states and activation of positive ones."


Dette kan sannsynligvis utvides til å gjelde alle som har sterke bånd til visse politiske partier eller ideologier. Vi ser jo klare tegn til dette i politiske debatter i Norge, og særlig det at mange er svært opptatt av å plassere folk i bås og påpeke hvilke partier de tilhører slik at de slipper å forholde seg til argumentene de faktisk kommer med. Når de har plassert noen i bås så aktiveres kanskje mekanismen som gir hjernen belønning, slik at de kan se bort fra alle rasjonelle argumenter den andre personen kommer med.

Av og til kan det være relevant hvilket parti man tilhører eller stemmer på, men som regel vil jeg påstå at det slett ikke er relevant, og at dette rett og slett er en måte å gjøre slik at at hjernen lettere skal kunne aktivere belønnelsesmekanismene.

Kanskje er det også noe av det samme som skjer når man ved å definere en felles "fiende" får sterkere samhold i flokken (f.eks. en politisk gruppe). Ved å definere denne "fienden" så blir kanskje veien til belønning mye kortere.

7 Comments:

At 26 January, 2006 13:54, Blogger Mathias said...

Så du mener man skal drive såkalt "partishopping"? Dette er noen jeg tar sterk avstand fra, men jeg innser at en 25 % velgerne hopper fra det ene til det andre partiet, særlig velgerne på ytterfløyene som RV og Frp. En ikke ubetydelig del av Frp velgerne har stemt eller kommer til å stemme RV. Du må gjerne le, men som tidligere telefonintervjuer ved OPINION opplevde jeg nettopp dette, at på spørsmål til den potensielle FRP velger, sa noen at de stemte RV ved forrige valg. Dette er ikke noe å trakte etter, men selfølgelig en realitet.

 
At 26 January, 2006 14:20, Blogger Kosialist said...

"Så jeg mener"? Jeg påpekte at forskning har vist hvordan hjernen kan belønne forvrengning av fakta hos mennesker med sterk politisk tilhørighet. Du må slutte å trekke inn fullstendig irrelevante og feilaktige konklusjoner ut fra det jeg skriver.

Mer enn en meningsytring, så forklarer dette mye når det gjelder politiske diskusjoner. Også blant bloggere. Særlig denne iveren etter å plassere folk i bås.

 
At 26 January, 2006 23:28, Blogger Mathias said...

Du mener med andre ord at folk skal skifte parti bare fordi et annet parti har noe vettugt å komme med. Det er ikke bare argumenter som teller, også troverdighet. Derfor er det mange Høyrefolk som aldri kunne tenke seg å stemme FRP, fordi de ikke føler noen troverdighet i forhold til FRP.

Kan du være så snill å fjerne denne bokstavkodegreien, det er utrolig irriterende. Du går inn under kommentarer (comments)på kontoen din, også svarer du no på det med bokstavkoder. Det blir jo lettere for deg selv også. Dette kan jo muligens føre til at flere gidde å kommentere bloggen din, ikke det at min egen flommer over. Det har vel med at jeg ikke har noen høye posisjoner.

 
At 26 January, 2006 23:44, Blogger Kosialist said...

Ærlig talt, jeg har ikke sagt ett eneste ord om å skifte parti! Nå er det på tide at du faktisk tar deg tid til å lese det jeg skriver hvis du har tenkt til å komme med kommentarer. Stråmann-argumentasjon kan du legge igjen ved døren.

Jeg skal vurdere om jeg fjerner CAPTCHA-kravet, men dette var noe jeg faktisk skrudde på manuelt for å unngå spam. Nå er ikke målet mitt flest mulig kommentarer, og i allefall ikke kommentarer med stråmannargumenter og forvridning av det jeg skriver.

Og du, hva har jeg skrevet om å plassere folk i bås igjen?

 
At 27 January, 2006 16:16, Blogger Mathias said...

Hvis du mener jeg misforstår så mye så burde du skrive mer presist og definere eksakt hva du mener. Det du skriver ofte ganske difust, som er rom for flere forskjellige tolkninger. At du ikke mener det jeg tolker det som, er jo et tegn på at tekstene dine er upresise, særlig i sine hovedpoenger.

Når det gjelder spam, så blir man ikke plaget særlig av uten CAPTCHA-kravet, det skjer bare når man åpner bloggen aller første gang, siden kommer ingenting, jeg garanterer deg, men det er selvsagt opp til deg.

 
At 27 January, 2006 16:34, Blogger Kosialist said...

Det er ikke alt som handler om spesifikke politiske saker i Norge, vet du.

Når du begynner å messe om Høyre og Frp så er det noe som ikke har noe med saken å gjøre. Jeg skriver ikke på vegne av noen andre enn meg selv, og det trodde jeg at jeg hadde gjort klinkende klart allerede.

Relevansen denne forskningen har for norsk politikk er blant annet det jeg nevnte om iveren etter å sette folk i bås.

 
At 28 January, 2006 12:17, Blogger Softtag said...

Dette er et velkjent fenomen. Karma overstyrer fornuft.

Blind people will follow a one eyed man.

Softtag

 

Post a Comment

<< Home