Wednesday, January 11, 2006

Wiesenthal-senteret: Nazisme, rasisme, terrorisme og antisemittisme! Og Quisling!

Jeg har stor sympati med israelernes ønske om trygghet og frihet i en egen stat, og Sør-Trøndelags boikott av Israel er en tåpelig sak som aldri burde skjedd i utgangspunktet.

Men når Shimon Samuels ved Wiesenthal-senteret kommer med sin reaksjon på dette så blir jeg litt paff. Han drar nemlig frem det meste av klisjeer som er selve parodibildet på en jøde som ikke takler motgang uten å skylde på Holocaust.

I Ynetnews kan vi lese Samuels sine reaksjoner på boikotten, og kommentarene til artikkelen gir ikke akkurat et positivt bilde av leserne heller:

Center describes Norwegian Provincial Government of Sor-Trondelag resolution to boycott Israeli products as “an act of anti-Semitism in the spirit of Hitler's 'Don’t buy from Jews' campaign of the 1930's; center’s director for international relations: ‘Boycott an embarrassment to Norwegian foreign policy’


Wiesenthal-senteret er en seriøs institusjon, er det ikke? Men det er ikke akkurat det inntrykket man får når Samuels lirer av seg så mye tullprat at han fremstår som en parodi på seg selv. Mannen spøker, ikke sant?

Et lydintervju med Samuels der han omtaler boikotten er tilgjengelig på adressa.no.

"We turn to our Norwegian friends"


Kjære deg, med en slik oppførsel så kan du ikke forvente deg å sitte igjen med særlig mange venner.

Herr Samuels burde kanskje roe seg ned noen hakk og slutte å bruke Holocaust som unnskyldning for å oppføre seg som en liten gutt hvis beste argumenter er å trampe i bakken og bli lilla i ansiktet hvis noe ikke går som han vil.

Jeg tror og håper at han ikke uttaler seg på vegne av israelere flest, og at det finnes en naturlig forklaring på hvorfor han oppfører seg som han gjør. Hvorvidt dette er Wiesenthal-senterets offisielle syn vet jeg ikke, men hvis jeg ikke husker feil så er det ikke første gang lignende tull har kommet ut derfra. Jeg får bare ignorere institusjonen og regne med at israelere flest har beina bedre plantet på bakken enn disse folkene.

8 Comments:

At 12 January, 2006 12:11, Anonymous Anonymous said...

Det er forståelig at det blir oppfattet som antisemittisme av disse årsaker:

- Israel er en nasjonalstat.

- israel er det eneste jødiske landet i verden, og SV vil boikotte Israel men ingen muslimske land, enda de har gjort og fortsatt gjør mye verre ting enn det Israel gjør. Som f.eks etnisk slakting av kurdere og mange andre folkegrupper.Boikotting av Kina burde jo i så tilfelle også være aktuelt, av flere forferdelig og ummenneskelige årsaker som vi vanskelig kan tenkes oss.

- Foruten om SV, er det ekstremt få som vil ta i bruk boikott av Israel. Unntakene er strengt tatt noen få islamske land ++

- Boikott fremmer ikke fred, ei heller fremmer det et rettferdig og helhetlig syn på midt-østen konflikten.

Avslutningsvis vil jeg si at man ikke kan kalle SV for et antisemittisk eller rasistisk parti.Derfor overdriver lederen for Wiesenthal-senteret en del.

Men det jeg derimot kan si er at noen av de folkene jeg har snakket med og som er veldig røde, har slengt jødevitser og snakket nedsettende om jøder. Dette er de samme folkene som står sterkest for boikotten av Israel. En del av dem har også ymtet frem at Israel ikke burde eksistert og vært så naive å trodd at hvis det ble kun et "Palestina" ( og hvorfor i all verden skulle det hett dèt? ) så ville jøder og palestinere levd godt sammen med hverandre.Ja da mener de jo også at muren skal fjernes såklart og ingen kontroll av våpen osv...og at alle de såkalte arabiske flyktningene skal få komme tilbake.Dette sier jo litt om den enorme naiviteten enkelte på venstresiden har. Veldig mange muslimer hater jøder og de blir fortalt at de er sikret plass i himmelen hvis de tar med seg en eller flere jøders liv i sin død.Og tenk på alle de jødene som flyktet ifra arabiske land og flyttet til Israel da landet ble gjenopprettet.De jødene ( og det er ikke mange ) som er igjen i arabiske muslimske land idag, blir daglig trakkasert og sett ned på.
Dèt er noe å tenke på det for disse såkalte "tolerante" SVerne

 
At 14 January, 2006 14:31, Anonymous Anonymous said...

Du vikler deg inn i ting som du ikke helst ser rekkevidden av nå Martin. Du glemmer faktisk de Palestinere som bor i Israel som dagelig blir tarkkasert selv oim de kanpt nok kan kalles en trussel.
Du gellmer de Palestinerene poå vestbredden og Gaza som blir det samme.
Greit at du vil forvare Israel, men nå gjør du nesten det samme som de personene som du fremstiller som antisemitter.

 
At 14 January, 2006 14:44, Anonymous Anonymous said...

Jeg glemmer aldri palestinerne nei, Trond. Det er dine ord. Og jeg har ikke fremstilt noen som helst som antisemitter. Men noen i SV har antisemittiske holdnnger, akkurat som enkelte i FRP har rasistiske holdninger. Det gikk ikke nå på politkk. Jeg prøvde å få frem hvorfor det kan bli fremstilt slik, selv om det ikke ER slik! Det er snakk om å se nyansene, Trond.

 
At 14 January, 2006 17:04, Anonymous Anonymous said...

Jaså ser du nyansene Martin?? Du gjør jo det du kan med å forsøke å overskygge alt kritisk ved Israelske myndigheter?? Å kalle Svere for antisemitter viser jo at du ikke helt vet hva ordet betyr.

 
At 14 January, 2006 19:42, Anonymous Anonymous said...

Til Trond: Nå slenger du jo bare propaganda.At du prøver å putte ord i munnen på meg, hjelper deg lite.

Det er mye negativt og tvilsomt som har blitt gjort av enkelte israelere, selv ledere i Israel.Både privat og politisk.Men det gjør ikke det jeg selv har sagt mindre sant.

Enkelte på venstre-siden liker ikke jøder. Er det vanskelig for deg å akseptere?Det kan likegodt være 1% av dem men slik er det.Akkurat som at det er noen i Frp, som er rasister.Det er veldig stor sannsynlighet for det, men hvor mange det er snakk om vet jeg selvsagt ikke. Jeg finner det merkelig å boikotte landet rett etter det nettopp har tatt et veldig stort steg i riktig retning.Gjør ikke du?

 
At 14 January, 2006 19:56, Anonymous Anonymous said...

du fremstiller det som sv har antisemitiske holdninger uten å kunne begrunne det på noen som helst måte. når du bruker slike begreper Martin kan man kreve at du forstår hva de betyr for noe.
Greit du ikke liker virkemidlene til SV, men nå slår du lang under beltestedet.

 
At 14 January, 2006 21:43, Blogger Mathias said...

Jeg tviler på at det er noe mer antisemittiske holdninger i SV enn andre partier. Det er altid noen med litt skrullete ideer i alle partier. Jeg for min egen del kunne aldri tenke meg å fordømme et folk ved stadig å fortelle vitser om dem, ihvertfall ikke jødevitser. Det kan være noen man ikke liker, men å hate; nei. Jeg velger å tro at de SVer som forteller jødevitser må være litt barnslige, det var jo sånt man hørte på barneskolen. Barnslige folk finner man i alle partier. Poenget med en boykott, er ikke fordi man hater jøder, det er staten Israel som man eventuell hater. Akkurat som man hater USA, det er ikke amerikanere man hater, men staten USA. Og slik kunne man forsette fra land til land.

Konklusjon: Antisemittismen er ikke mer fremtredende i SV enn i andre partier, hvis den i det hele tatt finnes.

 
At 14 January, 2006 22:21, Anonymous Anonymous said...

Til Trond: Slår under beltestedet? Jeg har aldri sagt at SV er anti-semitter. Jeg har forklart hvorfor det kan VIRKE slik. Og jeg har også forklart at noen av dem jeg kjenner har snakket nedsettende om jøder, og de ligger på den "røde" siden i norsk politikk. Ingenting mindre. Ingenting mer.

Det hjelper ikke for SV og andre Israel-boikottende partier, at enkelte av deres medlemmer oppfører seg slik. De skal tross alt være representanter for sine partier. Også privat.

 

Post a Comment

<< Home