Thursday, January 19, 2006

Går mobbingen av røykerne for langt?

Det var seerspørsmålet i gårsdagens Holmgang på TV2.

Har Oddvar Stenstrøm sluttet å slå sin kone?

Jeg fikk ikke med meg mye fra programmet i går, men spørsmål uten reelle svaralternativer er tydeligvis noe Stenstrøm og hans stab behersker. Spørsmålet har jo som utgangspunkt at røykere mobbes i dag, noe man ikke nødvendigvis er enig i. Og svarer man at man ikke mener mobbingen har gått for langt, så sier man jo egentlig at man bør mobbe røykerne mer, selv om man kanskje slett ikke synes mobbing er positivt i noen sammenheng!

At det har blitt vanskeligere å være røyker er det nok liten tvil om, og det er kanskje ikke så rart, siden røykere i alle år har tvunget andre til å puste inn røyk og vaske vondt lukt ut av klærne sine. Men at de mobbes?

Røyking er enten frivillig eller en sykdom som må behandles. I begge tilfeller er det personen selv som avgjør om han eller hun vil røyke, med alt dette innebærer. Jeg har stor forståelse for at man kanskje ikke ønsker arbeidskolleger som lukter gammel røyk, særlig i yrker der man må jobbe tett, eller med andre mennesker.

Vanligvis når noen lar være å dusje og får vond kroppslukt så er jo dette noe som oppfattes som et problem, men røykere har hatt frikort til å lukte vondt i alle år.

Nå begynner det å bli stuerent å si nei til røyklukt både i luft og i klær, og det synes jeg i grunnen er ganske greit.

5 Comments:

At 19 January, 2006 21:52, Blogger Mathias said...

Så du røyker ikke selv?
Det du kaller mobbing av røykere, tror jeg faktisk er bare positivt. Det fører til at flere og flere slutter. Jeg sluttet noen måneder etter røykeloven ble satt i verk. Det er vel det eneste jeg kan takke den forrige regjeringen for.

 
At 21 January, 2006 21:03, Blogger Mathias said...

Er kosialisten på fylla når eller lider du av kronisk skrivesperre?

 
At 22 January, 2006 14:37, Anonymous Anonymous said...

mathias, hvis vi mobber overvektige, tror du de slanker seg da? i likhet med røyking er det helsefarlig å være overvektig.

 
At 22 January, 2006 17:19, Blogger Kosialist said...

Mathias viser Arbeiderparti-argumentasjon i praksis.

 
At 22 January, 2006 18:31, Blogger Mathias said...

Dette har ingenting med AP å gjøre, men egen erfaring. Jeg sluttet å røyke fordi jeg for det første hadde tenkt på det lenge, og for det andre (som viktigste grunn) ikke gadd å til stadighet gå å røyke. Derfor fant jeg ut at, i stedet for å kjempe mot loven, var det bedre å løse problemet for meg selv ved å kutte ut svineriet. På denne måten mener jeg at restriksjoner på røyking kan hjelpe røykere til å slutte. Men selvfølgelig er det ikke det eneste som skal til. Personlig motivasjon trengs også, og at man kan røyke overalt som i Spania tidligere eller nå i land utenfor Europa og Nord-Amerika, hjelper ikke røykerne til å slutte å røyke, heller tvert imot, det stimulerer dem til røyke mer.

 

Post a Comment

<< Home