Tuesday, January 10, 2006

Skumle sosialister og skumle kapitalister?

Mina i Lillehammer SU driver og blogger litt om sosialisme og politikk og slikt, og på nyttårsaften (hvilker ungdommen aldri?) tok hun for seg fordommer mot sosialister.

Det er fint å ta et oppgjør med fordommer, Mina, men det har liksom ikke den samme effekten når du i samme åndedrag sprer fordommer mot høyresiden.

Videre snakker vi om folkestyre. Hva er nå det for noe mystisk og lugubert? Skal folket liksom bestemme? Nei vet du hva! Det får da være måte på!


Skal man forstå det slik at høyresiden er motstandere av folkestyre (demokrati)?

Skal man også forstå det slik at høyresiden sier "ja til seksuell trakassering", "arbeid til ingen", og så videre? Tror sosialistiske ungdommer virkelig at høyresiden ikke ønsker at så mange som mulig skal få det så bra som mulig?

Jeg vet, de retoriske spørsmålene sitter løst :)

2 Comments:

At 10 January, 2006 13:47, Anonymous Anonymous said...

Gode poenger. Det skal ikke mye til for å forsnakke seg.

 
At 10 January, 2006 17:11, Blogger Kosialist said...

Takk for lykkeønskningen, Mina, og jeg glemmer visst at man har skolefri på slike dager :)

Det man må være forsiktig med er å benytte seg av stråmannargumentasjon, altså å gi et feilaktig bilde av motstanderens argumenter for så å angripe disse argumentene. Dette føler jeg nok at det var tendenser til i innlegget ditt.

Det er ikke ønsket om demokrati og frihet som er skummelt med sosialismen. Også høyrefolk ønsker dette.

Det som er "skummelt", eller som man er uenige om, er hvordan man skal oppnå dette. For meg er individuell frihet veldig viktig. Med det følger selvsagt også et ansvar! Ingen frihet uten ansvar. Sosialistenes politikk føler jeg at fratar individet mye av friheten og ansvaret for ens eget liv. Særlig dette med privat eiendomsrett, som jeg personlig synes er flotte greier, er det visst delte meninger om på venstresiden. For å si det forsiktig :)

Jeg synes ikke vi trenger lover som skal detaljstyre livene våre, og jeg synes ikke vi trenger en stat som alltid vet bedre enn oss selv hva som er best for oss. Jeg trenger ikke å bli kvotert inn eller ut, fordi det for meg handler om individet og dets evner, og ikke kjønn. For å ta et eksempel.

Det blir jo helt feil å si at man kjemper mot diskriminering, for i samme åndedrag å argumentere for lover som diskriminerer?

Kjønnskvotering er kjønnsdiskriminering, pleier jeg å si.

 

Post a Comment

<< Home