Tuesday, January 13, 2009

Oslos Gaza-bøller forklarer seg.



Møt Tony Andrè Thorstensen Tony Andrè er 15 år gammel, og liker å drive hærverk på fritiden. Fordi det er gøy:

- Jeg gjorde ikke så mye, rev ned noen søppelkasser og sånn. Jeg var med for å skape kaos egentlig, sier Tony Andrè Thorstensen. - Fordi vi plutselig fikk mulighet til å gjøre det vi ville, selvølgelig møter jeg opp da. Og litt for å støtte Palestina.


Respekt for andres eiendom er heller ikke å spore:

Han sier han ikke angrer på sine handlinger og at han gjerne kunne gjort det samme en gang til. - Jeg bryr meg ikke egentlig. Det er jo ikke mine butikker som blir ødelagt. Folk velger selv hva de gjør.


Konsekvenser tenker man heller ikke:

Han var heller ikke bekymret for at folk kunne komme til skade. - Folk må passe på seg selv, sier han.


Ja da så. Tony Andrè var altså en av bøllene som ramponerte Oslo sentrum. Egentlig fordi der er gøy, men visstnok litt for å vise støtte for Palestina også.

Så hvorfor holder Tony Andrè og vennene hans på slik? Er det fordi de blir dårlig behandlet av staten eller noe slikt? Ikke akkurat, i følge Knut Olav Almås:

Det jeg selv så, på noen få meters hold der i tåregassen i opptøyene både torsdag og lørdag, var tilsynelatende ressurssterke tenåringer med Midtøsten-bakgrunn, nesten alle i dyre merkeklær, men med jakkehette og Palestina-skjerf som maskering over ansiktet. Det var de som gikk amok og ramponerte alt i sin nærhet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home